اجاره داربست در کرج | 8 نکته طلایی در نصب داربست

اجاره داربست در کرج | 8 نکته طلایی در نصب داربست

داربست آلفا | اجاره داربست در کرج | 8 نکته طلایی در نصب داربست | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

فرآیند نصب داربست فرآیندی تخصصی بوده که نیاز به مهارت فرد نصاب و همچنین رعایت اصول ایمنی در آن دارد.در این مقاله 8 نکته طلایی را در هنگام نصب داربست و فرآیند قرار دادن آن مورد بررسی قرار میدهیم.

داربست چیست

داربست قالبی از جنس چوب و یا فلز و یا در اغلب موارد از پلاستیک بوده که بعنوان سازه ای موقت در فرآیند ساخت سازه های ساختمانی و تکمیل آنها از آن استفاده میشود.این نوع از قالب ها بصورت موقت در سازه استفاده میشود اما برخی از مدل های داربست را میتوان بصورت دائمی برای افزایش زیبایی و کاربرد های متفاوت استفاده کرد.

انواع نصب داربست

در ادامه انواع مختلف داربست را معرفی کرده و مورد بررسی قرار میدهیم.

داربست فلزی

این نوع از سازه های داربستی که محبوبیت فراوانی نیز دارند از جنس فولاد با قطر بالای 48 میلیمتر بوده که به آنها لوله های 5 سانتی نیز میگویند. این نوع از داربست دارای استحکام بسیار بالایی بوده و به قابلیت نصب و دمونتاژ بصورت آسان را دارند.

داربست چوبی

در این نوع از داربست از قطعه های چوبی در ابعاد مختلف استفاده میشود.این نوع از داربست نسبت به داربست های فلزی دارای محبوبیت و همچنین کاربرد کمتری بوده و فرآیند نصب و باز کردن آن نیز زمانبر و طولانی میباشد.

داربست آلفا | اجاره داربست در کرج | 8 نکته طلایی در نصب داربست | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

در حالت کلی از این نوع قالب بعنوان پایه و همچنین پل های موقت و نردبان استفاده میشود.

داربست پایه دار

داربست پایه دار نوعی از قالب های داربستی بوده که کمترین زمان را برای نصب و استفاده نیاز دارد.جنس قطعات استفاده شده در داربست پایه دار از فلز بوده و از این نوع داربست تا حداکثر سه طبقه میتوان استفاده کرد. این سازه با پایه های ثابت همراه بوده که ایمنی کار را بهبود میبخشد.

قطعات استفاده شده در نصب داربست

انواع مختلفی از قطعات و لوله ها در سازه های داربستی استفاده میشوند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

لوله های زیرتختی

لوله های افقی لوله هایی هستند که بصورت افقی میان لوله های عمودی بسته میشوند و کاربرد سطح اولیه و ثابت را دارند که میتوان بر روی آنها پل های چوبی را قرار داد.

شمع مایل

به لوله هایی که با زاویه مشخص بر روی سطح زمین و یا بصورت تکیه به ساختمان دیگر قرار میگیرند لوله های شمع مایل میگویند.وظیفه این قطعات افزایش استحکام سازه و جلوگیری از تخریب آن میباشد.

لوله های مهار

لوله های مهار بخشی از داربست هستند که به منظور افزایش ایمنی و کیفیت کار استفاده میشوند.لوله های مهار بصورت مورب بوده و در میان شبکه های افقی و عمودی داربست قرار گرفته و نصب میشوند تا تحمل تنش سازه را بالاتر ببرند.

بست پله ای

از بست های پله ای برای ایجاد پلکان های موقت استفاده میشوند.این بست ها به لوله های داربست متصل شده و فرآیند انتقال و جابجایی را راحتر میکنند، همچنین ایمنی کار را افزایش میدهند.

بست گردان

از بست های گردان در زمانی استفاده میشود که قطعات لوله داربست در زاویه های متفاوت نسبت به هم بوده و زاویه ثابتی نداشته باشند.بطور کلی میتوان گفت که برای اتصال لوله های داربست در هر زاویه ای میتوان از بست های گردان استفاده کرد.

توپ های قارچی

این بخش از سازه های داربست بیشتر حکم ایمنی داشته و در ابتدا و انتهای لوله های داربست قرار گرفته تا از برخورد سر کارگر و لوازم با سر تیز داربست جلوگیری شود.این توپ ها از جنس پلاستیک و به شکل قارچ های بزرگ میباشد.

نکات طلایی در نصب داربست

در ادامه به 8 نکته مهم و طلایی در فرآیند نصب داربست اشاره میکنیم.

داربست آلفا | اجاره داربست در کرج | 8 نکته طلایی در نصب داربست | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

بررسی و آماده کردن تمامی قسمت های داربست

بهتر است که قبل از شروع نصب داربست تمامی قطعات و لوازم مورد نیاز مورد بررسی قرار گرفته و چک شوند تا کمبود و مشکلی در زمان نصب بوجود نیاید.

بررسی ماسوره های پایه

در اولین قدم باید پایه های داربست را نصب و آماده کرده تا سازه اولیه اماده نصب باشد.بهتر است که تمامی قطعات پایه چندبار بررسی شده تا از نصب صحیح و محکم آنها اطمینان حاصل شود.

بررسی قفل ها و سطح ها

نکته مهم در نصب داربست این است که پس از قرار دادن سازه اولیه در موقعیت خود، چرخ های پایه را سفت کرده تا داربست در جای خود ساکن و بدون حرکت شود.

سطح اولیه را مشخص کرده و محکم کنید

پس از ایجاد سطح اولیه باید قفل کردن آن باید از انتخاب سطح اولیه مطمئن بوده و سطح اولیه را نسبت به نصب ادامه داربست و توانایی تحمل تنش مورد بررسی قرار داد.

پلنک هارا نصب کنید

مهم ترین بخش از ایمنی داربست برای کارگران درحال کار، نصب پایه های چوبی یا همان پلنک ها میباشد.در قدم بعد باید تمامی پایه های چوبی را به درستی و با رعایت اصول ایمنی نصب کرده تا سطحی مسطح و یکنواخت برای عبور و مرور ایجاد شود.

قرار دادن ریل ها در داربست

در فرآیند نصب ریل ها باید نهایت تمرکز و دقت را به خرج داد زیرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.بهتر است که قطعات توسط نردبان های داربستی به طبقات بالا منتفل شده و با استفاده از پیچ ها و بست ها قطعات جدید متصل شوند.

نقاط مورد استفاده را آماده کنید

در هر مرحله از تکمیل ساختمان باید نقاط مورد استفاده را مشخص کرده و لوازم مورد نیاز را در آن بخش قرار داد تا کارگران دسترسی کامل به لوازم مورد نیاز را داشته باشند.

بررسی ایمنی سازه

قبل از استفاده از داربست نکات ایمنی را بررسی کنید؛ سازه داربست از خطوط برق و سیم های برق دور بوده و خطر برق گرفتگی وجود نداشته باشد، پین ها و قطعات به درستی به هم متصل بوده و امکان تخریب داربست وجود نداشته باشد.

همچنین باید به برچسب سبز رنگ بر روی لوله های داربست توجه کرد تا از سالم بودن تمامی قطعات داربست اطمینان حاصل شود.

سخن آخر

اگر قصد اجاره و نصب داربست دارید، نکات ارائه شده در این مقاله کمک زیادی به شما میکند تا فرآیند نصب را به شیوه بهتری مدیریت کنید.شما میتوانید تمامی سفارشات اجاره و نصب داربست را به تیم داربست آلفا سپرده تا با ایمنی کامل و مهارت بالا پروژه به سرانجام برسد.