انواع کاربرد نصب داربست در ساختمان

انواع کاربرد نصب داربست در ساختمان

داربست آلفا | انواع کاربرد نصب داربست در ساختمان | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

بدون شک یکی از اجزای اساسی در مراحل ساخت یک سازه، نصب داربست میباشد.این قالب های چوبی یا فلزی که در مراحل مختلف ساخت سازه ها بکار میروند، کاربرد های فراوانی در پیشبرد مراحل دارند.

داربست چیست؟

در ابتدا بهتر است با تعریفی ساده از داربست شروع کنیم.داربست سازه و قالبی از جنس چوب و یا فلز است که از قطعات مختلفی تشکیل شده.مهم ترین قطعات یک سازه داربست لوله های داربست و بست های داربست هستند که هرکدام به انواع مختلفی تقسیم میشوند.

لوله های داربست بسته به نوع استفاده و مکان استفاده آنها میتوانند بین 2 تا 6 متر باشند.همچنین بست های داربست با توجه به محل اتصال و تعداد اتصال لوله ها میتوانند 4 پیچ، 2 پیچ و یا بست گردون باشند.

انواع نصب داربست

برای نصب داربست و اجرای آن گزینه های متفاوتی برای اجاره و بکار بردن وجود دارد.

داربست فلزی

داربست های فلزی از جنس فولاد ضدزنگ بوده که قطر این لوله ها به 49 میلیمتر میرسد. در اصطلاحات ساختمانی به این لوله ها لوله 5 هم میگویند.برای اتصال این لوله های فلزی از بست های نام برده شده استفاده میشود.

داربست فلزی بدلیل آلیاژ استفاده شده دارای مقاومت و استحکام بیشتری بوده و طول عمر بیشتری نیز دارد.البته باید توجه داشت که نباید هیچکدام از این لوله هارا رنگ زد.برای بررسی سالم بودن لوله ها میتوان به اتیکت های ایمنی نصب شده روی سازه توجه کرد که اگر سبز باشد یعنی قطعات سالم و قابل استفاده است.

داربست چوبی

داربست های چوبی از قطعه های مختلف چوب به سطح مقطع های دایره ای،مثلثی و مستطیلی ساخته میشوند.اصولا این سازه ها بصورت ثابت بوده و قابلیت مونتاژ و دمونتاژ مکرر را ندارند.موارد مورد مصرف این سازه ها در ساخت انواع نردبان های چوبی و گوب های گرد میباشد.

داربست معلق

داربست معلق به نوعی از سازه های داربست میگویند که به دیوار های ساختمان و سازه تکیه کرده است.این نوع سازه معمولا در مکان هایی استفاده میشود که نصب و راه اندازی داربست در سطح زمین غیر ممکن و نشدنی باشد.

داربست خرپا

به گونه ای از داربست میگویند که حالتی شبیه به سکو را برای کارگر ایجاد میکند.در این نوع داربست صفحه ای صاف بر روی پایه هایی قرار میگیرد که به شکل مثلث و یا مستطیل بسته شده اند و اینگونه سطحی در ارتفاع ایجاد میشود تا کارگر به راحتی بتواند به کار مشغول شود.

مزیت های استفاده از داربست

در ابتدا باید اشاره داشت که از داربست زمانی استفاده میشود که نیاز باشد کار بر روی سازه در ارتفاع بیش از 2 متر انجام شود.در این حالت از سازه های داربست بصورت فلزی یا چوبی استفاده میشود که مزایایی به همراه دارد.

داربست آلفا | انواع کاربرد نصب داربست در ساختمان | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

دسترسی آسان به نقاط متفاوت سازه با استفاده از داربست

هر سازه و پروژه شرایط خاصی برای تکمیل خود دارد.در برخی از موارد دسترسی به نمای ساختمان بدون استفاده از داربست ممکن نیست.با نصب داربست در نمای ساختمان کارگران به راحتی میتوانند به تمامی بخش های نما دسترسی داشته و به تکمیل پروژه بپردازند.

ایمنی و تامین امنیت

شاید مهم ترین دلیل استفاده از داربست و همچنین مزیت آن، ایمنی داربست باشد.با استفاده از داربست در کمترین زمان سازه ای سکو مانند برای انجام کار در ارتفاع ایجاد میشود.همچنین داربست باعث استحکام سازه اولیه شده و از ریزش آن و ایجاد خطر جلوگیری میکند.

امروزه با استفاده از تور های محافظ که در پایه داربست ها استفاده میشود، از ایجاد بسیاری از اتفاق ها ناگوار جلوگیری میشود.همچنین بستن طناب های محافظ در ارتفاعات بالا باعث جلوگیری از سقوط کارگران شده و ایمنی کار بالاتر میرود.

افزایش سرعت

امروزه با استفاده از قطعات جدید و پیشرفته مونتاژ و دمونتاژ داربست به سریع ترین حالت خود رسیده و همین امر باعث شده است که سرعت انجام کار و پیشبرد پروژه سازه بسیار بیشتر شود.این مورد به تجربه و مهارت نصاب داربست بستگی دارد.

همکاری بیشتر

با استفاده از داربست پل هایی میان نقاط مختلف سازه ایجاد میشود که همین امر باعث میشود فرآیند جابجایی راحت تر شده و در مواردی که نیاز به همکاری گروهی کارگران است، نگرانی از بابت مکان و شرایط کار وجود نداشته باشد.

کاربرد های داربست در سازه

داربست نما

این نوع از سازه های داربست در سازه ها و پروژه های کوچک کاربرد دارند.از این نوع داربست به منظور تکمیل کارهای نما، رنگ آمیزی، نجاری و ایمن سازی استفاده میشود.این نوع از داربست نصب و جمع آوری بسیار آسانی دارد و ایمنی کافی را ایجاد میکند.

داربست بنایی

این نوع از سازه های داربست در پروژه ها و سازه های بزرگ ساختمانی استفاده میشود که نیاز به عرض زیاد و همچنین ارتفاع بالاتری داشته باشند.لوله های استفاده شده در این نوع داربست قطر بیشتری نسبت به داربست نما داشته و همین امر ایمنی کار را تضمین میکند.

داربست بنایی سازه ای سنگین بوده و به همین دلیل فرآیند مونتاژ و دمونتاژ آن زمانبر است و نیاز به تجهیزات و مهارت بیشتری دارد.

داربست باربری

برای ایجاد انواع آسانسور ها و مکان هایی برای انتقال افراد و مصالح ساختمانی از این نوع از داربست ها استفاده میشود.نصب این سازه داربستی باعث ایجاد مکانیزمی برای نصب آسانسور های کوچک و بزرگ میشود.

داربست های تزئینی و زیبایی

در صورتی که برای ایجاد نمای فلزی زیبا و یا استفاده از پرچم ها نیاز به سازه ای باشد، از داربست های تزئینی استفاده میشود.این نوع از داربست باعث افزایش استحکام سازه نیز شده و امکان نصب پارچه و پرچم را دارا میباشد.

سخن آخر

در این مقاله با داربست و انواع آن اشنا شده و همچنین نمونه هایی از کاربرد آن را مورد بررسی قرار دادیم.مهم ترین نکته در نصب و استفاده از داربست، استفاده از مهندسان و مونتاژ کاران با مهارت و تجربه میباشد.تیم داربست آلفا با سابقه طولانی در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در تمامی پروژه های داربست در تهران و کرج میباشد.