کفراژ داربست چیست؟ | نحوه نصب کفراژ

کفراژ داربست چیست؟ | نحوه نصب کفراژ

داربست آلفا | کفراژ داربست چیست؟ | نحوه نصب کفراژ | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

نصب داربست به انواع و شکل های متفاوتی دسته بندی و تقسیم میشود.با توجه به هدف نصب داربست و موارد استفاده، از روش های نصب متفاوتی استفاده شده و فرآیند ساخت انجام میشود.کفراژ داربست یکی از انواع نصب داربست میباشد که در این مقاله در نظر داریم به شما معرفی کنم.

داربست کفراژ چیست؟

کفراژ یکی از با اهمیت ترین قسمت های نصب داربست حساب میشود که از کلمه انگلیسی Coveage به معنی پوشش الهام گرفته شده است.در حالت کلی هر داربستی که دارای بیش از 4 پایه باشد را کفراژ داربست میگویند.

کفراژ ها به دو نوع موقتی و دائمی تقسیم میشوند که داخل آنها با بتن پر میشود.همچنین کفراژ ها انواع متفاوت چوبی، فلزی و پلاستیکی را دارند.

کاربرد های کفراژ داربست

استفاده از کفراژ ها امری بسیار معمول و عادی در فرآیند نصب داربست است.پس میتوان گفت که کفراژ دارای کاربرد و استفاده های فراوانی در فرآیند نصب داربست است.

از کاربرد های کفراژ داربست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کفراژ داربست برای زیربتن
  2. کفراژ چهارپایه یا همان نمایشگاهی
  3. استفاده از کفراژ برای حفظ نما و افزایش پایداری آن
  4. استفاده از کفراژ برای کاربرد حجمی در سقف انواع سازه ها

انواع کفراژ داربست

کفراژ به طور معمول در اسکلت یا سقف بتنی به کار میرود که هدف استفاده از آن شکل دادن به بتن خمیری میباشد.این قالب بندی میتواند از انواع و جنس های مختلفی ایجاد شود که به انواع آن اشاره میکنیم.

کفراژ قالب فلزی

مهم ترین ویژگی این قالب دوام بالای آن است.قالب های فلزی نسبت به موارد دیگر تقاضای بیشتری دارد.از مزایای آن میتوان به قیمت مناسب، حمل و نقل آسان، سرعت اجرای بالاتر نسبت به قالب های دیگر اشاره کرد.

البته باید توجه داشت که بدلیل استفاده از فلز در این قالب، وزن قالب زیاد بوده و نیاز به لوازم مناسب برای جابجایی دارد.همچنین برای نصب نیاز به لوازم و تدارک خاص میباشد.این روش از نصب کفراژ موقتی بوده و معمولا پس از پایان پروژه، به اجاره دهنده برگشت داده میشود.

کفراژ قالب چوبی

قالب های چوبی کفراژ از انواع چوب های نئونی یا تخته های سه لایه یا بیشتر تشکیل میشوند.این مدل از قالب وزن نسبتا کمتری در برابر قالب های فلزی دارد.همچنین بدلیل استفاده از چوب، میتوان به راحتی به قالب اندازه و شکل داده و در موقعیت های متفاوت از آن استفاده کرد.

عایق حرارتی مناسب، وزن کم، نصب و حمل و نقل آسان و همچنین سادگی در فرآیند نصب و باز کردن از جمله مزایای قالب های چوبی کفراژ هستند.

کفراژ قالب پلاستیکی

برای ساخت سازه های سازه و با حجم و وزن کمتر میتوان از قالب های پلاستیکی برای نصب کفراژ استفاده کرد.مهم ترین مزیت قالب های پلاستیکی ضد زنگ و ضد خوردگی بودن آن است.همچنین این نوع از قالب از انواع دیگر بسیار سبک تر بوده و حمل و نصب و نصب بسیار آسان تری دارد.

نوع دیگری از کفراژ های پلاستیکی قالب های فایبرگلاس و پلیمری هستند که بطور معمول در سقف ها استفاده میشوند.هدف اصلی از استفاده از این نوع قالب در سقف ها، کاهش وزن سازه و تعادل در وزن میباشد.

این نوع از قالب ها سرعت نصب بسیار بالایی داشته و کاملا نفوذ ناپذیر هستند.

کفراژ داربست بصورت دائمی

لازمه استفاده از یک قالب بصورت دائمی در یک سازه، توانایی تحمل بالا و کیفیت مناسب است.بطور کلی قالب های فلزی اولویت اول برای کفراژ های دائمی هستند.این نوع از قالب ها همانطور که در بالا اشاره شد، استحکام بسیار بالایی داشته و توانایی تحمل بار زیادی را دارند.

باید توجه داشت که قالب های کفراژ بصورت پلاستیکی گزینه مناسبی برای استفاده بصورت دائمی نیستند.

داربست آلفا | کفراژ داربست چیست؟ | نحوه نصب کفراژ | داربست در کرج | داربست فلزی در کردان | داربست ارزان در کرج

کفراژ داربست در پل ها

یکی از مهم ترین کاربرد های کفراژ استفاده در پل ها میباشد.این نوع از کفراژ داربست باعث میشود که سازه اولیه پل ثابت مانده و در زمان بتن ریزی استحکام بیشتری پیدا کند.در این نوع از کفراژ از قالب های فلزی استفاده میشود.

کفراژ در نمای ساختمان ها

دیگر استفاده کفراژ در نمای ساختمان ها میباشد؛ خصوصا در ساختمان های بلند که محل مشخص و مطمئنی برای نصب داربست وجود ندارد.در این حالت از کفراژ استفاده شده تا استحکام سازه داربست بیشتر شود.در این روش نیز از قالب های فلزی و چوبی استفاده میشود.

استفاده از کفراژ داربست در زیربتن سازه ها

از متداول ترین موارد استفاده از کفراژ، استفاده در زیر بتن سازه ها میباشد.در این حالت لوله ها بصورت مکعبی بسته شده و در زمان بتن ریزی باعث افزایش بسیار زیاد استحکام پایه های سازه میشوند.در این نوع از کفراژ از قالب های فلزی که استحکام بیشتری دارند استفاده میشود.

سخن آخر

نصب کفراژ داربست و همچنین فرآیند نگهداری از آن نیاز به تجربه و امکانات خاص دارد.از این رو در زمان انتخاب طرف اجاره دهنده باید تمام نکات ایمنی و تجربی را در نظر گرفت تا پروژه ای بدون مشکل و بصورت اصولی داشت.تیم داربست آلفا با تجربه بسیار زیاد در این زمینه آماده خدمت رسانی به تمامی عزیزان در زمینه نصب کفراژ داربست در کرج و …. میباشد.